Dübörög az Ipar 4.0, az overállos szakmunkások pedig már nem azok, akikre évekkel ezelőtt emlékszünk. Mi rejlik a fogalom mögött és milyen összefonódása van a szakképzéssel? Erről Pap Mátéval, a Veszprémi Szakképzési Centrum kancellárjával beszélgetett az Ecoport Magazin.

Bevallom őszintén, annak idején, amikor továbbtanulás előtt álltam, nem gondolkodtam a szakképzésben. Milyen a mostani trend, hogyan vélekednek a fiatalok és a szülők erről a lehetőségről?

Jelentős energiákat kell fektetnünk a közgondolkodás formálásába. Fel kell vázolnunk a szakképzésben rejlő perspektívát a gyerekek, a szülők és az általános iskolai pedagógusok körében egyaránt. Ma már egészen mást jelent szakmunkásnak vagy technikusnak lenni, mint 10 vagy 15 évvel ezelőtt. Megváltozott a termelői környezet, jelentősen fejlődött a technikai háttér és ezzel párhuzamosan magasabbak a munkáltatói elvárások egy pályakezdő szakemberrel szemben. A nagyobb hozzáadott értékű munka elvégzéséhez pedig új készségek elsajátítására van szükség az oktatási rendszerben.

Megfigyelhető tendencia, hogy egy jól képzett szakember sokkal sikeresebb karrierívet futhat be, mint aki egy kevésbé versenyképes egyetemi diplomával próbál boldogulni. A szakmákban rejlő lehetőségeket kell láthatóvá és érthetővé tennünk az általános iskolások körében. Ezen dolgozunk majd a következő években.

Mi a mostani tendencia, emelkedik a szakképzésben résztvevők száma, vagy csökken?

A Veszprémi Szakképzési Centrumban évek óta stagnáló tanulólétszámot láthatunk. A 8 tagintézményünkben közel 4000 diák tanul a nappali képzési rendszerben, emellett 600-an vesznek részt a felnőttoktatási kurzusainkon. Ugyanakkor egyre nagyobb a piaci igény a jól képzett munkaerőre, ezért vannak olyan stratégiai ágazatok, ahol szeretnénk több tanulót bevonni a képzéseinkbe.